.

AD BANNER

BİZİM KÖYLÜ




Rahmetli Süleyman Dayı (Süleyman Kör) ilginç şeyler anlatırdı.
Evi köyün alt yanında, Suylan Yolu’nun kenarındaydı.
*
Bir gün evin önünde otururken yoldan ağrı iki kişi geldi. Selam-aleyküm selamdan sonra “hele oturun bi soluklanın” dedim.


- Nerelisiniz, nereden gelip nereye gidiyorsunuz, diye sordum.
- Bu köylüyüz, bu köye geldik, deyince şaka yapıyorlar herhalde diye gülümseyerek yüzlerine baktım.
Adamlar “şaka yapmadıklarını, dedelerinin bu köylü olduğunu, gençliğinde bir nedenden dolayı köye küsüp Tosya’ya gittiğini, ölmeden önce ‘Ben İskilip’in Yerliköyü’ndenim. Ortaca ’da, şurda burda tarlalarımız var, evimiz de köyün üst taraflarında. Sakın kimseden mal mülk istemeyin ama mutlaka gidin topraklarımızı görün, benim için havasını soluyun, suyunu için” diye vasiyet etti. Biz de bunun üzerine köye geldik” dediler.
Arkadaş bizi “Ortaca’ya bir de Kara bilmem ne Kırı varmış, oraya götürür müsün?” dediler.
Karaoğlan Kırı’mı dedim. Evet evet ora dediler.
Traktörle oralara götürüp gezdirdim, yemeklerini yedirdim, bir gece misafir ettim gönderdim.
**
Ömer 1834 Çorum/İskilip/Yerliköy doğumlu. Gülizar, Fatma, Mustafa, Halil, Hüseyin isimli beş çocuğu var. Hüseyin 1911 yılında genç yaşta vefat ediyor. Gülizar ve Fatma Yerliköy ’de kalıyor, evlenip evlenmedikleri belli değil. Mustafa Yerliköy ‘de yaşıyor, evleniyor ve hiç çocuğu olmuyor. 1930 yılında Yerliköy ‘de vefat ediyor.
Halil. Halil bir nedenden dolayı köyü terk edip gidiyor, Tosya’nın bir köyüne yerleşiyor. Onun iki oğlu oluyor Osman ve Mehmet. Osman 1927, Mehmet 1929 doğumlu. Halil iki çocuğu yetim bırakarak genç yaşta vefat ediyor. Çocuklar başka akrabalarının bakımıyla büyüyorlar, küçük yaşta yetim kaldıkları için Yerliköy ile olan bağlantıyı tam olarak öğrenemiyorlar. 2005 yılında Mehmet, 2008 yılında da Osman vefat ediyor. Mekânları cennet olsun. (Resimde görülen Mehmet)
**
Yerliköy İskilip Facebook Sayfasını köyümüze bir çeşit hizmet olsun diye açtım. Yazılar, şiirler, resimlerle renkli ve aktif bir sayfa olması için çabaladım.
Sayfaya sizlerden ve hiç tanımadığımız kişilerden sürekli olarak arkadaşlık istekleri geliyor. Soyadı bizim köyde olmayan, tanımadığım kişilere özelden “Yerliköy’le alakanız yoksa almıyoruz. Özür” şeklinde mesaj göndererek yabancıları almamaya çalışıyorum. Sayfadaki arkadaşlar:
1- Direkt bizim köylü,
2- Anası bizim köyden,
3- Bizim köyden evli olanlar.
4- Bir de bir kişi vardı komşusu bizim köydenmiş. Onların ricası üzerine resimlere bakmak için sayfaya katılmıştı.
Bundan yaklaşık 1 ay önce Ercan Tuna diye birisinden arkadaşlık isteği geldi. Ben mesaj gönderdim. “Evet Yerliköy’lüyüm, daha doğrusu dedemin köyü” şeklinde cevap geldi.
Ercan Tuna ile konuşmalarımız neticesinde yukarıdaki Tosya hikâyesi ortaya çıktı. Ercan hikâyede küçük yaşta yetim kalan Mehmet Tuna’nın torunu imiş. Soyadı kanunu büyük dedesi Halil’in Tosya’ya gidişinden çok sonra olduğu için Tuna soyadını almışlar. 1965 yılına kadar kütükleri İskilip’teymiş. 1965 yılında zor oluyor diye Tosya’ya aldırmışlar..
En başta aktardığım Süleyman Dayı’nın anlattığı ile Ercan’ın anlattıkları çok yerde örtüşüyor.
Ercan'ın anlattıklarında daha somut şeyler var. Resimdeki soy ağacında Yerliköy de açıkça yazıyor.
Ercan hepimizin akrabası olabilir.
Köyüne hoş geldin Ercan Tuna.
.
Suat Zobu